Aquamarine Aquamarine - Aquamarin-Diadem der Herzogin von Kent|The Fouquet Tiara with Aquamarines,Diamonds and Pearls Aigue-marine, Trends + Traditions:Aquamarin
Die Herzogin von Kent trägt zu der aktuellen Version des Diadems einen Anhänger an einem Halsband ebenfalls ein Aquamarin Aquamarine Jewelry of the Dynastic Period Les Bijoux, Anciens et Modernes
bijou en créant des parures pour la joaillerie Fouque Aquamarine - Aquamarin-Diadem der Herzogin von Kent | The Fouquet Tiara with Aquamarines,Diamonds and Pearls Georges Fouquet (1862-1957) began work in his father’s Paris jewellery firm in 1880, 

becoming manager in 1895. He began to develop jewellery in the Art Nouveau style and at 

the Salon des Artistes Français of 1898 he exhibited the orchid brooch  which 

was designed by Fouquet’s principal designer of this period, Charles Desrosiers. This 

piece demonstrates Fouquet’s flamboyant interpretation of natural form with a 

paphiopedilum lawrenceanum orchid animated in this instance by delicate pliqué-à-jour 

enamel work and a large baroque pearl. His jewellery of the period incorporated relatively 

inexpensive materials, such as horn and enamel, combined with precious gems and metals, in 

an approach pioneered by René Lalique whose jewellery is also represented in the Anderson 

Collection.

In 1899 actress Sarah Bernhardt commissioned Fouquet to make a serpent bracelet which had 

been depicted on a poster designed for her by Alphonse Mucha. A number of Mucha’s works 

are also to be found in the Anderson Collection. At the 1900 Paris Exposition Universelle, 

many of the pieces shown by Fouquet were designed by Mucha. Central to these works was an 

image of a maiden with flowing hair, characteristic of Mucha’s graphic work. Fouquet’s 

shop on the Rue Royale, Paris was also designed by Mucha
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Aquamarin-Diadem der Herzöge von Kent


Das obere Bild zeigt die orginal Version des Diadems in Form eines Stirnbandes von Georges Fouquet von 1908 mit 5 ovalen Motiven, in der Mitte dieser Ovale befand sich jeweils ein grosser sibirischer Aquamarin im Kissenschliff, der von einer durchbrochenen Rahmung aus kleinen, mit Diamanten gefassten Bögen umgeben war.Die Koskoshnik-Form des Juwels war blau emailliert mit transluzitem Email der die Farbe der Aquamarine hervorhob zusammen mit den Diamanten.Georges Vorliebe für diese Edelsteine brachte ihm den Beinamen " Vater der Aquamarine" ein bei den Steinhändlern.

Im unteren Bild die aktuelle Ausführung der Tiara mit "moderner" Halterung, das die Aquamarine mit ihren sechspassigen Diamant - Ummandelungen mit sechs Perlen in gleicher Anordnung präsentiert wie bei der ursprünglichen Tiara, die eine emaillierte Fassung aufwies.

Die Herzogin von Kent trägt im linken Bild passend zu diesem Juwel einen Anhänger, ebenfalls ein Aquamarin, in leuchtendem hellblau als Tropfen geschliffen an einem Halsband und die entsprechenden Ohrhänger mit Aquamarine und Diamanten

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Aquamarin-Diadem der Herzöge von Kent

 

The Fouquet Tiara with Aquamarines, Diamonds and Pearls

Pictured above is the Kent tiara with aquamarines and enamel designed by Georges Fouquet in 1908. He presented this new type of jewel at the Brussels Exhibition 1910: a diadem in the form of a flexible gold bandeau consisting of five oval motifs. In the centre of each of these ovals was a large Siberian aquamarine, the colour of which was heightened by the addition of blue enamel, surrounded by an openwork design made up of small arches set with lines of diamonds and 6 pearls. The jewel was of kokoshnik form in finest style, probably as a tribute to the Russian origin of the stones.
It was the jeweller’s favorite gem. Georges had such a strong predilection for this blue stone that dealers dubbed him "the father of aquamarine".

In the second picture, the "new" setting preserves the original arrangement of the five aquamarines within their openwork surrounds composed of small arches without the bandeau-form of translucent enamel a jour.


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