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          from King Max i. by Borgois Crown of the Queen of Bavaria bavarian queen According to the bill, it was listed at 85,424 guilders and was a pure diamond and brilliant tiara. It showed two large diamonds - Dicksteine??- from the Munich treasury above a circlet with a wave band running in opposite directions in the middle at the front. From the back, branches were brought together to form a wreath, on which the 37 pear diamonds from the Munich treasury were hung in a movable manner.
          
          In this form it largely corresponded to the diadem of Empress Josephine - in the coronation painting and it was depicted in another portrait with a comb instead of the queen's crown - a typical jewelry combination of the Empire, bavarian royal tiaras, jeweller,jewelry,jewels,#????,wittelsbach,house of wittelsbach,history Krönungsdiadem mit Diamanten | Eglantine Tiara|Schmuck der Wittelsbacher Königshaus Bayern | Coronation Tiara |Wittelsbach Crown of the Queen of Bavaria bavarian queen royal jewel history- tiara tiaras diadem diademe diademas coronet crown The tiara was originally mounted by the Parisian jeweller Nidot - orderered 
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Krönungsdiadem mit Diamanten | Eglantine Tiara| Wittelsbacher Juwelen

Aus einer Notiz geht hervor, dass im Mai 1806 der Hofjuwelier Borgnis aus Mannheim den Auftrag erhalten hatte, in Paris ein zur Krone der Königin gehöriges Diadem fertigen zu lassen, allerdings gehörten das Diadem nicht zum üblichen Repertoire abendländischer Insigien.

Bei der Bestellung des Diadems für Königin Karoline folgte man dem Vorbild Kaiserin Josephines, die zur Krönung 1804 mit einem Diadem erschienene war. Durch Josphine erlangte das Diadem das in der Antike Sieger und Herrscher auszeichnet, eine über seine Funktionen als schmückendes Accessoires hinausgehende, zeremonielle Bedeutung und wurde zu einem unabdingbaren Bestandteil der europäischen Hofetikette.

Das Haus Nitot, berühmt für seine a jour gefassten Brilllantdiademe, bei denene die Fassungen hinter den kostbar geschliffenen Steinen vollkommen in den Hintergrund traten, wurde mit dem bayrischen Krönungsdiadem betraut. Nitot war im Auftrag Napoleons im Januar 1806 anlässslich der Hochzeit von Eugene de Beauharnais mit Auguste Amalie von Bayerin in München gewesen, wo er neben dem Hochzeitsring des Bräutigams auch Diademe und Schmuckganituren überbrachte. So könnte hier der erste Kontakt aufgenommen worden sein.
Das Diadem, welches auf dem Porträt der Königin Therese der Krone vorgesetzt ist, war ein Bestandteil der Kroninsignien der Königin. Es wurde lt Abrechnung mit 85 424 Gulden in der Kostennote aufgeführt und war ein reines Diamanten-und Brillantendiadem. Es zeigte über einem Reif mit gegenläufigen Wellenband vorne in der Mitte zwei grosse Brillanten - Dicksteine- aus der Münchner Schatzkammer. Von hinten waren Zweige nach vorne zu einem Kranz zusammengeführt, an denen die 37 Birnbrillanten aus der Münchner Schatzkammer beweglich aufgehängt waren.

In dieser Form entsprach es weitgehend dem Diadem der Kaiserin Josephine - auf dem Krönungsgemälde und es wurde in einem weiteren Portrait abgebildet mit einem Kamm, anstatt der Königinnenkrone - einer typischen Schmuckkombination des Empires.
Das bedeutende Diadem bestand in dieser Form nicht lange. Wie Nachträge der Inventare von 1818 und 1812 aussagen, ist das Diadem am 26. März 1832 auseinander genommen worden , wobei die Carcasse erhalten blieb, evtl auch des Kamms!!
Ludwig I beauftragte den Juwelier Rieländer nach Wünschen von Königin Thereses aus den Steinen ein Diadem in neuer Form - siehe Abbildung-, das am 7. September 1832 geliefert wurde. Die Rieländersche Neufassung des Krondiadems befand sich bis gegen 1931 in der Schatzkammer

Diese wurde dann in London bei Christies durch den Wittelsbacher Ausgleichsfond versteigert.

Die Herzogin von Bayern trug bei einem Empfang im Nymphenburger Schloss nach dem 2. Weltkrieg eine einfachere Version, vielleicht aus den Carcassen oder dem Kamm gefertigt

 

Diamond Tiara Wittelsbach Royal Jewels |Crown Bavarian Royal Tiaras| Queen Therese of Bavaria

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.A note shows that in May 1806 the court jeweler Borgnis from Mannheim received the order to have a tiara made in Paris that belonged to the queen's crown , although the tiara was not part of the usual repertoire of Western regalia. When ordering the tiara for Queen Karoline, the model was followed by Empress Josephine, who had appeared wearing a tiara at her coronation in 1804.

Thanks to Josphine, the diadem, which distinguished victors and rulers in antiquity, acquired a ceremonial significance that went beyond its functions as a decorative accessory and became an indispensable part of European court etiquette. The House of Nitot, famous for its diamond diadems set a jour, in which the settings faded completely into the background behind the preciously cut stones, was entrusted with the Bavarian coronation diadem.

Nitot was in Munich on behalf of Napoleon in January 1806 for the wedding of Eugene de Beauharnais and Auguste Amalie von Bayerin, where he brought tiaras and jewelry sets in addition to the groom's wedding ring.

This is how the first contact could have been made here.

The diadem, which is placed in front of the crown in the portrait of Queen Therese , was part of the queen's crown regalia.

According to the bill, it was listed at 85,424 guilders and was a pure diamond and brilliant tiara. It showed two large diamonds - Dicksteine??- from the Munich treasury above a circlet with a wave band running in opposite directions in the middle at the front. From the back, branches were brought together to form a wreath, on which the 37 pear diamonds from the Munich treasury were hung in a movable manner. In this form it largely corresponded to the diadem of Empress Josephine - in the coronation painting and it was depicted in another portrait with a comb instead of the queen's crown - a typical jewelry combination of the Empire.

The important diadem did not last long in this form. As addenda to the inventories from 1818 and 1812 state, the diadem was taken apart on March 26, 1832, although the carcasse was preserved, and possibly also the comb!!

According to Queen Therese's wishes, Ludwig I commissioned the jeweler Rieländer to use the stones to create a diadem in a new shape - see illustration - which was delivered on September 7, 1832. Rieländer's new version of the crown diadem was in the treasury until around 1931.

This was then auctioned off in London at Christies through the Wittelsbach Compensation Fund. The Duchess of Bavaria wore a simpler version, perhaps made from the carcasses or the comb, to a reception at Nymphenburg Palace after World War II.

 

 

An Important Brilliant Tiara, designed as a collet band of forty-nine graduated brilliants surmounted by a broad trellis band, withhin the sections of which are suspended thirty-six briolettes of varying sizes, the trelles band is surmounted by floral sprys with an expanded (eglantine) rose in the centre with large single centre stone, and a drop brilliant above forming a rosebud.

Above the Königinnenkrone, the crown of the Queen of Bavaria, made by Biennais, in the original version, on the left side. The crown was later altered with more pearls and diamonds, from King LudwigI.

 

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